Tak opinion noviny jsou podle mě subjektivně psané noviny, tj. že články nejsou "nezaujaté", ale vyjadřují postoj jedince/skupiny. Dnes 99% tisku je zaujatá, i když se tváří a prohlašuje, že je nezávislý - např. Právo píše "pro" ČSSD, MF Dnes pro ODS a Německo, Lidové noviny pro KDU-ČSL apod. U vás to spíš bude znamenat, že když píšeš článek např. o nové maturitě s níž nesouhlasíš, tak to napíšeš z pohledu kritika a spíš "přesvědčuješ" ččtenáře o tom, jaká je to kravina a že by se to mělo zrušit.
Zpráva: Je ryze publicistický krátký útvar sdělující čtenáři o průběhu události, která se stala, která probíhá nebo velmi brzy vypukne. Tvoří valnou část novin. Sděluje velmi aktuální informace a odpovídá na otázky: kdo/co-kdy-kde-proč. Např. otevření nového pavilionu v zoo. Napíšeš:
ATRAKTIVNÍ TITULEK
Opičí stěhování
CO
Konečně se pražské gorily dočkají soukromí. Dlouho si vedení
KDEpražské zoo v Tróji stěžovalo, že velké opice mají příliš malé výběhy a to způsobuje jejich zvýšenou agresivitu... bla bla bla... proto se rozhodli vystavět nový pavilion speciálně pro gorily, kterých je v zoo 20 jedinců. Podle prvotních plánů měl být pavilion dostavěn na konci minulého roku, ale kvůli srpnovým záplavám se práce zpozdily o několik měsíců a ke slavnostnímu otevření nových prostorů dojde až
KDY letos jedenáctého dubna. Oficiální zahájení provozu nového pavilionu nastane v pravé poledne a návštěvníci se mohou těšit na zajímavou přednášku o velkých opicích... bla bla bla...
co ještě nesmí chybět:
citace! Na to opravdu bachca, v každé zprávě by měla být citována alespoň jedna osoba, alespoň 1 věta, např: Ředitel Zoo Jan Novák má z nového pavilionu opravdu radost, vyjadřoval se o něm s nadšením: "Jsem přesvědčen, že areál je pro gorily opravdu výborný, bla bla bla." Sdělil našemu zpravodaji, že nelituje, že investoval přes čtrnáct milionů... bla bla bla. Tiskový mluvčí pražské ZOO dodává, že...
informace, které by si čtenář těžko sám "domyslel" nebo "dohledal" - např.: kdo akci financoval, jaká bude největší "atrakce a lákadlo" akce apod.
Zpráva
je stručná bez zbytečných slov
bývá obvykle s fotkou a komentářem k ní
má za úkol informovat, varovat, upozornit, nalákat (ale bacha, není to reklama)
njedůl.informace jsou na začátku, do velkých podrobností nezachází ani na konci
Moje letní zpráva do Práva:
ATRAKTIVNÍ TITULEKNové vozy MHD klimatizaci mají, ale jenom pro řidiče
COV horkých dnech nestrádají jen lidé a zvířata, ale také stroje. Obzvlášť starší motory jsou náchylné k přehřátí, jako se to stalo autobusu č.22 ČSAD Kladno, který ve
KDY středu večer mířil z
KDEPrahy do Kladna. Vůz zastavil už na ruzyňské zastávce Terminál Sever 1 a už se nerozjel. Nepomohlo ani chlazení dostupnou vodou. Proto se řidič musel vydat pro další vodu na letiště. Autobus sice nakonec zastávku opustil, ale s více než půlhodinovým zpožděním.
Praze prý ale zhroucení hromadné dopravy nehrozí. Silnice jsou podle odborníků i v rekordních teplotách stále v pořádku, stejně jako vozy. "Autobusy MHD musí být v dokonalém technickém stavu a velká vedra zatím nemají na jejich provoz vliv," tvrdí Eva Dydová z DP hl.m. Prahy, a.s. Situace obdobná té, která se stala kladenskému autobusu, by neměla vzniknout, protože technický stav všech vozidel MHD se přísně kontroluje podle příslušných předpisů.
Přestože řidiči nemají v panujících vedrech větší přestávky mezi jízdami, ke kolapsům dochází opravdu výjimečně. "Každý řidič prochází lékařskými kontrolami tak, aby byl schopen své povolání vykonávat," ododává Dydová. "Moderní autobusy a tramvaje mají místo řidiče klimatizované." Klimatizaci by však uvítali i cestující.
Ufff... dál už nevím, zkus kdyžtak tohle:
Více informací:
ukázkové zprávy:
http://zpravy.idnes.cz/ nebo
www.novinky.cz
krásný server s podrobným rozdělením dle žánrů:
http://www.znojemsko.cz/zpravy.php