Zjednodušeně, Stirlingův motor pracuje na principu dvou rozdílných teplot a uzavřené plynové náplně... víc o funkci viz ta wiki, ono se to moc jednoduše a vlastními slovy říct nedá. Mimochodem je to velmi zajímavá věc, protože dokáže získat energii z "odpadního" tepla, které by jinak prostě vyzářilo do pryč. Dodám jen to, že se Stirlingem Mossem nemá vůbec nic společnýho
Wankel je jednoduše motor s rotačním pístem. Dnes ho mezi sériovými auty má prakticky jenom Mazda RX-8. Jde o to, že píst nejezdí nahoru-dolů (což je ve skutečnosti dost ztrátové a způsobuje to značné vibrace), nýbrž krouží. Má tvar "nafouklého trojůhelníku" a mrcasí se v komoře, která vypadá jako ... no divně
Každopádně výsledný krouživý pohyb je daleko kultivovanější, takže se tyhle motory netřesou a dosahují značně vyšších otáček.
Nerozšířily se proto, že jsou dost náročné na kvalitu materiálu a především na mazání - hrozně žerou olej a když ho nemají kvalitní, tak se rychle ničí. Ve srovnání s klasickými pístovými spalovacími motory mají také nižší točivý moment (což je zrovna u sportovní RX-8 celkem problém a Mazda se to zřejmě pokusí řešit přeplňováním, pravděpodobně turbodmychadlem).