|
sfera.pravy.net Krásné narozeniny, Byzzy! :)
|
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
mexxie kytky 5, meta: 5250
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 5143
|
Posted: Mon 31.12.2007 11:19 Post subject: |
|
|
Lucrezia wrote: | zas me prijde mozna lepsi mit v povedomi od kazdeho neco, a v konkretni praci se pak specializovat...i kdyz zalezi asi i na oboru.
nekteri lide na to u nas nadavaji, ale ja jsem celkem rada, ze nahlednu i do oboru ktere v lekarne nevyuziju(i kdyz prave kvuli tomu nevim, jestli v te lekarne nakonec skoncim nebo ne ) |
Jj, taky se na to tak dívám.
Třeba na gymplu jsem vyloženě protrpěla přírodovědné předměty, vůbec nic si z toho nepamatuju, ale myslím si, že by si tím měl projít každý, protože to patří k všeobecnému přehledu. I když jsem tehdy nadávala jako čert, zpětně jsem ráda, že jsem nešla třeba na jazykový gympl. Zase ale souhlasím s tím, že by se měly učit takové věci, které se člověku fakt můžou hodit. Jako když jsme v informatice dělali v nějakém programu (T609?), který už v té době nikdo nepoužíval, protože všichni pracovali v excellu, tak mi to fakt přišlo jako naprostá ztráta času. Nebo třeba naučit se psát všema 10 je fajn, ale když na to má člověk 1x 2 hodiny týdně a má to zvládnout za cca 3 měsíce... tak se naučí akorát prostřední řádek a pár dalších kláves a ty tři měsíce jsou poměrně ztracené.
Zase ale na vysoké si nemůžu ztěžovat. Praxi sice máme povinnou, ovšem ty 2 měsíce to moc nevytrhnou, nehledě na to, že se to dá pěkně očůrat Na druhou stranu, kdo chtěl a snažil se, tak si našel praxi déledobější. A byly tam předměty, které mě hodně nebavily, hlavně ta teorie ze začátku, ale zase si myslím, že je to potřeba pro přehled a pochycení souvislostí. Dost mě vyděsily zprávy, že by se to studium mělo dělit na "obecného" bakaláře a "specializovaného" magistra. Nějak si nedokážu představit, co by dělali ti, co by skončili jenom u toho bakaláře Argumentuje se tím, že v dnešní době je právní řád tak složitý, že je zbytečné učit se všechno a že se studium stává nadměrně obsáhlým, že je potřeba se specializovat, ale já s tím nesouhlasím. 1) mně osobně to studium zas tak těžké nepřišlo , kdyby chtěli, mohli nám to osladit mnohem víc. Vždyť v podstatě stačilo, aby se člověk učil jenom o zkouškovém, jsou školy, kde člověk sedí nad knížkama po celý rok a lidi to taky dávají, 2) opravdu si myslím, že každý právník by měl mít přehled. nejde o to, že by měl vědět všechno, je jasné, že se v praxi bude muset specializovat, ale měl by aspoň zhruba vědět, kde hledat informace.
Člověk časem informace zapomíná, je jasné, že když je nebudete používat, moc vám toho v hlavě nezůstane, ale hlavní je vzpomenout si potom v praxi, že jste něco takového kdysi dělali a umět si to dohledat._________________ Když si člověk postaví dům, vždycky zpozoruje, že se při tom naučil něčemu, co měl rozhodně znát, než začal stavět. |
|
Back to top |
|
|
Lenore ___________________
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 30410
|
Posted: Mon 31.12.2007 11:33 Post subject: |
|
|
mexxie, tak když si vůbec nic z přírodovědných předmětů nepamatuješ, jak to přispívá k tvému všeobecnému přehledu?
Jinak já proti tomu nic nemám, jsem taková dost nevyhraněná ve směru humanitní-přírodovědný, zajímá mě všechno. Ale právě mi přijde, že pro většinu věcí naprosto stačí nějaký základ ze střední školy (i když ten bych si představovala taky trochu jinak) a na VŠ už by se měly učit opravdu odborné znalosti, které se budou hodit v praxi. A ne dalších x předmětů "obecného základu". Celkově mi přijde, že takový ten rozhled by si každý měl udržovat sám a nespoléhat v tom na školu. _________________ queerer than we can suppose |
|
Back to top |
|
|
mexxie kytky 5, meta: 5250
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 5143
|
Posted: Mon 31.12.2007 12:29 Post subject: |
|
|
Sem tam si na něco vzpomenu A některé věci se celkem hodily na přijímačky, myslím teď hlavně na takovou tu matematickou část scio testů.
Já v tomhle asi měla docela štěstí, protože na vyšším gymplu jsme si mohli volit volitelné předměty (4), kterýma jsme se jakoby specializovali, a na vysoké ty teoretické předměty skončily po třetím semestru a byly sice nudné, ale ne úplně zbytečné, řekla bych. Oceňuju to spíš zpětně, právě když mám za sebou ty praktičtější.
Ono je celkem dobré probrat věci, které třeba nejsou primárně prakticky využitelné, ale člověk nad nima musí trochu přemýšlet, rozšíří si rozhled. Přece jenom vš není vylepšený učňák, aby se tam učilo jenom "jak na věc". Asi jsem v tomhle trochu exot I mí spolužáci si stěžovali, že je té teorie a historie moc, a když jsem se teď dívala na studijní plán, tak těch teorií fakt podstatně ubrali.
Ale tak zase mluvím z pohledu mojí školy. Na fildě těch teoretických camců musí být nepoměrně víc _________________ Když si člověk postaví dům, vždycky zpozoruje, že se při tom naučil něčemu, co měl rozhodně znát, než začal stavět. |
|
Back to top |
|
|
Lenore ___________________
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 30410
|
Posted: Mon 31.12.2007 12:56 Post subject: |
|
|
My jsme na gymplu taky měli volitelné předměty a zpětně je hodnotím jako fakt nejlepší. Přece jenom, když člověka něco zajímá, tak je možné jít víc do hloubky a dokonce si z toho něco odnese, ne jako když tě nutí učit se něco, co "protrpíš". Jenže já si myslím, že třeba u těch přírodovědných předmětů spousta lidí "trpí" zbytečně, že kdyby se to učilo vhodnější formou, tak to přece musí zaujmout každého (nebo aspoň by je to tak extrémně nenudilo).
A co se týče VŠ, tak se mi líbí finský model, kde mají jednak školy klasické teoretické, univerzitního typu, ale mají taky vysoké školy typu "vylepšený učňák" , kde je to hodně propojené s praxí a každý si může vybrat, co mu vyhovuje víc.
Já třeba už dneska vyloženě chci praktický informace, teorie mi po šesti letech na fildě silně leze krkem (přitom dřív mě zase nějaká praxe vůbec nezajímala, teoretické výšiny mi přišly zajímavější... no člověk se mění )
Když už jsem u toho Finska... tak jejich školství je pro mě takovým nedostižným vzorem Teda taky není dokonalé, to ostatně ani nejde, ale je opravdu dobré a taky se to odráží ve výsledcích mezinárodních srovnávacích testů, kde Finové jasně vedou. _________________ queerer than we can suppose |
|
Back to top |
|
|
gigli kytky 7, meta: 14150
Joined: 03 Jan 2007 Posts: 14100
|
Posted: Mon 31.12.2007 13:02 Post subject: |
|
|
tak třeba u nás bych řekla, že to je ideální. lenore by se to asi líbilo.
s tim, že máte teoretické základy se tak nějak počítá, takže prostě barokní umění s váma nikdo probírat nebude. jen si vás z toho vyzkouší, jestli to umíte. takže příprava je jen a jen na vás. nikdo nepřednáší, co si můžete jednoduše přečíst. přednášky jsou už specializované a mají prohlubovat ty základní znalosti. navíc se tam přednáší věci, které se v knihách jen tak nedočtete. prostě to jde do hloubky.
a jediné, co je teoretické a povinné je úvod do dějin umění a proseminář, kde se fakt učí telefonní seznamy. ale zas je fakt, že to jsou základní a praktické věci, který by měl člověk mít pořád v hlavě.
i když od tý doby, co začali bakaláři už tenhle systém neexistuje a nevim, jak je na tom ten jejich. v každym případě jsem z toho v prváku byla hodně vyplesklá. |
|
Back to top |
|
|
mexxie kytky 5, meta: 5250
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 5143
|
Posted: Mon 31.12.2007 13:26 Post subject: |
|
|
Lenore wrote: | Já třeba už dneska vyloženě chci praktický informace, teorie mi po šesti letech na fildě silně leze krkem (přitom dřív mě zase nějaká praxe vůbec nezajímala, teoretické výšiny mi přišly zajímavější... no člověk se mění ) |
Tak to naprosto chápu, že máš teorie plné zuby Mně se to taky s postupujícím věkem čím dál hůř učí.
S tím Finskem máš pravdu, pravidelně se umisťujou na horních příčkách žebříčků vzdělanosti. Zajímalo by mě, proč se u nás vymýšlejí sáhodlouhé složité reformy, místo aby se to, co funguje v zahraničí, jednoduše okopírovalo
Jinak ale i u nás je to rozdělené na školy univerzitního typu, u kterých se asi tak nějak předpokládá, že budou teoretické, a pak vš technického typu, kde je to napojení na praxi nepoměrně vyšší a je velmi žádoucí.
Ono to asi dost záleží i na oboru... U některých oborů lze praxi poměrně úspěšně zařídit. Pak ale máte obory, u kterých si to dost dobře nedokážu představit. Znala jsem třeba holku, která studovala obecnou lingvistiku, a u toho oboru moc nevím, co by se na praxi dělalo. Nebo taková sdružená uměnověda. Neříkám, že je to nemožné, ale určitě obtížnější.
A pak samozřejmě taky hodně záleží na aktivitě studenta, ono je hrozně jednoduché říkat, že škola nezprostředkuje praktické znalosti, ale co takhle si je hledat sami? (teď nenarážím na nikoho tady, ale spíš na moje spolužáky. myslím, že pro studenta práv není úplně nemožné tu praxi sehnat - pokud opravdu chce a je ochotný obětovat více či méně svého pohodlí, ale někteří si asi mysleli, že jim škola rovnou hodí nabídku pod nos)._________________ Když si člověk postaví dům, vždycky zpozoruje, že se při tom naučil něčemu, co měl rozhodně znát, než začal stavět. |
|
Back to top |
|
|
Lenore ___________________
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 30410
|
Posted: Mon 31.12.2007 13:44 Post subject: |
|
|
mexxie wrote: | Znala jsem třeba holku, která studovala obecnou lingvistiku, a u toho oboru moc nevím, co by se na praxi dělalo. |
No to je právě ono... že někdo studuje lingvistiku, ale co vlastně pak bude dělat nikdo netuší. Přitom bych si dokázala představit výuku každého předmětu na nějakém konkrétním projektu. Je jasný, že praxe u lingvisty nemá moc společného s praxí automechanika, ale proč neudělat součástí výuky nějaké reálné problémy, které "vystudovaný lingvista" řeší?
Řekla bych, že při samostatné práci na konkrétních úkolech se člověk naučí nejvíc, i tu teorii, protože najednou ji k něčemu potřebuje.
Já jsem si taky vždycky říkala, proč sakra naše školství nepřevezme nějaký model, který funguje. Ale když se nad tím zamyslím, ono to asi fakt nebude tak jednoduché. Třeba v tom Finsku má vzdělání úplně jinou hodnotu, je to i součástí mentality národa... učitel je tam jedno z nejprestižnějších povolání, nemůže to dělat jen tak někdo, kdežto u nás je pajda "odpad" a většina lidí, co tam studuje, stejně učit nechce
A taky nám dost chybí nějaký aktivnější přístup k výuce už od základky Třeba je to teď už lepší, ale my fakt ve většině předmětů jenom seděli v lavici, poslouchali učitelku a opisovali text z tabule
Pak když se objeví někdo, kdo vyžaduje aktivní účast studentů při hodině, tak většinou koukáme naprosto vykuleně a nedáváme to._________________ queerer than we can suppose |
|
Back to top |
|
|
mexxie kytky 5, meta: 5250
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 5143
|
Posted: Mon 31.12.2007 13:51 Post subject: |
|
|
My když jsme na konci čtvrťáku začali mezinárodní právo veřejné s prof. Jílkem, který po nás chtěl aktivní přípravu na hodinu, vlastní uvažování a samostatné vyhledávání materiálů, tak z toho byla většina ročníku úplně na nervy, protože na to nebyli zvyklí Jílek byl okamžitě zlounem č. 1 a ze zápočtu a následné zkoušky byli všichni pořádně vyklepaní
Přitom to nebyl zas až tak hrozný předmět, problém byl v tom, že nešlo stanovit jenom jedno východisko, jedno řešení situace, takže člověk musel zaujmout nějaké stanovisko a umět si ho odargumentovat. To už byl ale problém, no. Protože na to se taky muselo studovat a připravovat jinak než jak jsme do té doby byli zvyklí.
Půlka ročníku se okamžitě do Jílka zamilovala, dokonce pak pořádal speciální setkání pro zájemce o doktorandské studium , a druhá mu doteď nemůže přijít na jméno. _________________ Když si člověk postaví dům, vždycky zpozoruje, že se při tom naučil něčemu, co měl rozhodně znát, než začal stavět. |
|
Back to top |
|
|
Lenore ___________________
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 30410
|
Posted: Mon 31.12.2007 13:57 Post subject: |
|
|
No právě...takováhle výuka by podle mě měla být standardní. Jenže ono je to těžký, když lidi na to nejsou zvyklí, nezvládají to -> vybodnou se na to. _________________ queerer than we can suppose |
|
Back to top |
|
|
Rose Madder kytky 4, meta: 2950
Joined: 03 Jan 2007 Posts: 2773
|
Posted: Mon 31.12.2007 14:28 Post subject: |
|
|
No hlavně se tenhle styl výuky musí uplatňovat fakt už od základky, aby z toho pak studenti nebyli paf.
U nás kdysi jeden učitel přišel s tím, že nám překopou celé státnice. Že státnice budou zaměřeny hodně prakticky a nebudou spočívat v tom, že se našprtáme x otázek, ale že budeme muset řešit konkrétní problémy. To je sice fajn, ale přijde mi to poměrně uhozený, když přesně v tomto duchu probíhá většina předmětů, kde se stačí opravdu jen našprtat na zkoušku (popř. napsat přiblblou seminárku). _________________ Jakmile začne člověk přemýšlet, přestává žít... |
|
Back to top |
|
|
zuza kytky 6, meta: 8650
Joined: 23 Jan 2007 Posts: 8283
|
Posted: Mon 31.12.2007 14:43 Post subject: |
|
|
ono by bylo fajn, kdyby nas ve škole učili jen to, co budem jednou potřebovat, ale kdo vi v 6ti, 10ti, 15ti letech co bude jednou potřebovat a co chce naučit?
a taky je trochu scestne teď nadavat na to, že jsme se museli učit na zpaměť seznamy jmen a děl jednotlivych autoru, nebo že bysme byli schopni se něco naučit za par mesicu a nemuseli jsme se to učit 10 let -
to vše totiž hodnotime v době, kdy už máme v sobě základy, kdy se umíme učit, takže je jasné, že teď bychom to vše zvládli mnohem lépe, efektivněji a rychleji
jinak ja vyuzivam v praci asi ty same znalosti, jake musim vyuzivat v beznem zivote - tj. vetsinu jsem se naucila bud uz na zakladce, nebo mimo skolu,
je to i tim, ze nedelam primo v oboru, takze znalosti z VS primo nevyuziji ve smyslu, ze by to bez toho neslo, ale protoze se s lidma z oboru potkavam i pracovne, tak jsem rada, ze vim o cem mluvi, kdyz na to prijde |
|
Back to top |
|
|
Lenore ___________________
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 30410
|
Posted: Mon 31.12.2007 15:03 Post subject: |
|
|
zuza wrote: | kdo vi v 6ti, 10ti, 15ti letech co bude jednou potřebovat a co chce naučit? | Tak o tom snad řeč nebyla. Myslím, že minimálně na VŠ a do určité míry na střední o tom člověk nějakou představu má.
A každopádně se učí věci, který 90% lidí nikdy potřebovat nebude. Netvrdím, že nikdy nikdo, ale proč to neudělat obráceně? Proč neučit to, co bude potřebovat většina a každý ať si pak sám vybere, co dalšího opravdu potřebuje.
A na učení seznamů klidně nadávat budu, protože mi to nikdy žádný užitek nepřineslo a ničím mě to neobohatilo. Nějak v tom nevidím ten smysl, přijde mi to jako učení pro učení. Stokrát efektivnější by bylo zařadit nějaký předmět, který by se skutečně zabýval tím jak se učit.
Postupem času nějak spěju ke vzdělávací anarchii Stejně nejvíc jsem se vždycky naučila sama to, co jsem chtěla umět dobrovolně, věděla jsem proč a k čemu to potřebuju a učila jsem se způsobem, který mi vyhovoval, tak abych to opravdu dokázala použít, ne abych udělala nějakou zkoušku._________________ queerer than we can suppose |
|
Back to top |
|
|
mexxie kytky 5, meta: 5250
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 5143
|
Posted: Mon 31.12.2007 16:06 Post subject: |
|
|
Že ty se teďka učíš na nějaký extra hnusný teoretický předmět ?
Lenore wrote: | A každopádně se učí věci, který 90% lidí nikdy potřebovat nebude. Netvrdím, že nikdy nikdo, ale proč to neudělat obráceně? Proč neučit to, co bude potřebovat většina a každý ať si pak sám vybere, co dalšího opravdu potřebuje. |
S tímhle docela nesouhlasím, aspoň na mém oboru ne. Já jsem asi na škole spokojená nebo co, ale fakt si myslím, že se mi toho tak 75% hodit hodit bude Ještě ani nepracuju a už teď se s tím setkávám prakticky všude.
A taky si myslím, že příliš úzká specializace může být na škodu. Absolvent s příliš jednostrannou specializací by se mohl stát při změně na trhu práce velmi těžce uplatnitelným._________________ Když si člověk postaví dům, vždycky zpozoruje, že se při tom naučil něčemu, co měl rozhodně znát, než začal stavět. |
|
Back to top |
|
|
Lenore ___________________
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 30410
|
Posted: Mon 31.12.2007 16:12 Post subject: |
|
|
Ne, já se pro jistotu neučím na nic Vlastně ani teď moc teoretických předmětů nemám... beru to spíš obecně.
Já zase neříkám, že všechno, co se na školách učí, je na nic. Ale prostě mi vážně přijde, že člověk toho většinu šťastně zapomene po zkoušce.
Ale třeba se u vás učíte jenom podstatné věci, které v praxi využijete, to já nevím... no bylo by to super. _________________ queerer than we can suppose |
|
Back to top |
|
|
mexxie kytky 5, meta: 5250
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 5143
|
Posted: Mon 31.12.2007 16:38 Post subject: |
|
|
No to zas neříkám Taky úspěšně zapomenu většinu toho, co jsem se pracně naučila, nejpozději do 2 měsíců po složené zkoušce
Ale taky jsem si už ověřila, že když bylo potřeba, tak jsem si ty věci zase vyhledala. Hlavní je pro mě mít pocit, že už jsem to někde slyšela a že když je to potřeba, vím kam sáhnout. Zbytek se doučím v praxi, tam je přece jenom ten způsob učení trochu jiný. Na to se ale obávám nedá dopředu připravit, škola je pořád jenom škola, a ani systém povinných praxí není ideální.
U nás to jsou 2 měsíce a dá se to pěkně ošulit, když má člověk známého nebo se na příslušném soudě nebo úřadě domluví, nemusí tam jít ani jednou. A třeba spolužačka z gymplu, co studovala pajdu, odchodila jenom polovinu praxe, protože na to psychicky neměla, a domluvila se s učitelkou, co ji vedla, že jí to zapíše celé.
Zase ale podotýkám, že se na to dívám z pohledu těch oborů, které mi samy o sobě přijdou praktické (práva, ekonomie, pedagogika, medicína,...). Tady podle mě studenti nemají vůbec nárok si stěžovat, že jim chybí praktický pohled, protože kdyby chtěli, praxi by si najít mohli (i když by třeba dělali zadarmo nebo za malou mzdu, což je právě to, na co si nejvíc stěžujou. jeden spolužák mi třeba řekl, že by nikdy na praxi na soud nešel, protože to je neplacené, že nedostane ani blbé stravenky. přitom mně to přišlo jako zkušenost k nezaplacení ).
A u těch teoretičtějších oborů mi přijde, že si to má člověk rozmyslet, než začne studovat Mně taky hodně lákala třeba historie, ale nakonec jsem si na to nedala ani přihlášku, protože jsem tak nějak nevěděla, co bych s tím měla dělat, kde bych pak pracovala.
Na druhou stranu věřím, že existuje pořád dost oborů, kde jsou studenti zatěžováni blbostma, místo aby jim škola nechala volno, právě třeba pro tu praxi _________________ Když si člověk postaví dům, vždycky zpozoruje, že se při tom naučil něčemu, co měl rozhodně znát, než začal stavět. |
|
Back to top |
|
|
|
|
sfera.pravy.net Forum Index
-> Škola |
All times are GMT + 1 Hour Goto page Previous 1, 2, 3 Next
|
Page 2 of 3
|
|
You can post new topics in this forum You can reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|