|
sfera.pravy.net Krásné narozeniny, Byzzy! :)
|
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Lenore ___________________
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 30410
|
Posted: Sun 21.10.2007 9:54 Post subject: Strategie učení |
|
|
Matně si vzpomínám, že takové téma existovalo, ale protože jsem ho nenašla, předpokládám, že to bylo na starém boardu.
Takže - jakým způsobem se učíte? Ani tak nejde o to, jestli se učíte hodně nebo málo, průběžně nebo před zkouškou, nebo jestli při tom pijete kafe... spíš vyloženě ty strategie co vám zabírají
Já už jsem v jiném tématu psala, že nedám dopustit na mnemotechnické pomůcky při mechanickém učení nazpaměť (třeba ta periodická tabulka).
Při učení slovíček si zase představím nějaké absurdní spojení - třeba klíště se finsky řekne punkki, tak si představím klíště s v punkovém ohozu s kohoutem na hlavě Kromě toho se slovíčka nikdy neučím bez kontextu, vypíšu si k nim různé kolokace, abych věděla, jak je použít... a nebo si vezmu náhodnou skupinu slovíček a snažím se z nich sepsat příběh.
Pro Claris - když jde o nějakou látku, která má "děj" (třeba dějepis, nebo v chemii nějaký výrobní proces), tak si prostě představím, jak by to bylo natočený jako dokument ve stylu TVŠ (nevím jestli to ještě existuje, ale za nás to frčelo ). Tím si to daleko líp zapamatuju. _________________ queerer than we can suppose |
|
Back to top |
|
|
Ester kytky 7, meta: 12150
Joined: 18 Jan 2007 Posts: 11836
|
Posted: Sun 21.10.2007 10:08 Post subject: |
|
|
Mnemotechnické pomůcky jsou vysoce efektivní.
Hrozně moc mi pomáhá psaní. Nejlíp se látku naučím, když si vypíšu poznámky a pak ty poznámky ještě přepíšu, sice to zabírá dost času, ale funguje to u mě výborně. _________________ Jestli chcete něco, co jste nikdy neměli, musíte být ochotni udělat něco, co jste nikdy neudělali. |
|
Back to top |
|
|
Haemoglobin kytky 4, meta: 2150
Joined: 30 Jul 2007 Posts: 2079
|
Posted: Sun 21.10.2007 10:17 Post subject: |
|
|
edit
Last edited by Haemoglobin on Sat 8.12.2007 19:44; edited 1 time in total
|
|
Back to top |
|
|
LadyCroft bojovnice!!!
Joined: 22 Jan 2007 Posts: 13356 Location: flight level over 195 (19500 ft)
|
Posted: Sun 21.10.2007 10:30 Post subject: |
|
|
já se učím taktéž když si to píšu..když si to při psaní ještě předříkávám.ale musím se stoprocentně soustředit,jinak to nemá smysl. _________________ women who behave rarely make history |
|
Back to top |
|
|
culotes kytky 5, meta: 4950
Joined: 03 Jan 2007 Posts: 4868
|
|
Back to top |
|
|
Rose Madder kytky 4, meta: 2950
Joined: 03 Jan 2007 Posts: 2773
|
Posted: Sun 21.10.2007 11:16 Post subject: |
|
|
Tak mně pomáhají hodně barvičky. Bez fixek ani ránu Vždycky pročtu text, to důležitý se podtrhám. Snažím se zapamatovat si to a pak to přeříkávám jako pohádku (aby to u ústního znělo dobře). Vždycky si představím, že mám před sebou třídu, kterou musím danou látku naučit Dokonce jsem si jednou chtěla na stůl rozsadit plyšáky, ale pak jsem si řekla, že nebudu trapná Občas si domýšlím i otázky, na který by se mě moje "třída" mohla zeptat.
Jinak se snažím text různě parafrázovat, dávám si ho do souvislostí s látkou, kterou jsme brali v jiných předmětech. Pokud něčemu nerozumím, dohledávám to v knížkách nebo na netu. Výborné je řešit problém, který nemůžu rozlousknout s někým, kdo o tom nemá moc ponětí. Jdu třeba za tátou a zkouším mu ten problém vyložit. Většinou tak dospěju sama k řešení.
Dřív jsem si otázky na zkoušky precizně zpracovávala. Teď na to kašlu, ptž prostě není čas. Řeším to tak, že k daný otázce posbírám co se dá (třeba si okopčím nějaké stránky z knih a tak), dám si to do složky (potřebuju systém) a pak se z toho učím. Docela to i jde. _________________ Jakmile začne člověk přemýšlet, přestává žít... |
|
Back to top |
|
|
Claris Každý den odvahu!
Joined: 05 Jan 2007 Posts: 29006 Location: v nadoblačnu
|
Posted: Sun 21.10.2007 11:26 Post subject: |
|
|
stejně jako Rose, i mně hodně pomáhají barvy. když se mám naučit něco nazpaměť, tak si podtrhám to důležité a ještě dělám to, že třeba v literatuře zvýrazňuju jinak autory a jinak jejich díla, ne jinou barvou, ale jinak. autora třeba napíšu celého barevně a díla jen rovně podtrhnu nebo vlnovkou. a střídám barvy podle témat, které probíráme. hodně to pomáhá, protože mám fotografickou paměť a vím zhruba, že toho autora mám v sešitě na dolní straně a teď když už tam třeba začíná nové téma a mám to barevně odlišené, tak si to nespletu.
Lenore, a co je tak TVŠ? _________________ Pane, ať jsi stéblo trávy nebo obyčejný list,
prosím dej, ať aspoň trochu umím ve tvých vzkazech číst.
Prosím dej, ať řeči stromů aspoň trochu rozumím,
ať vědí, že se učím a že nic neumím.
Dej, ať zlomím svoji pýchu, dej mi hledat pokoru,
když se trápím zbytečnostmi, ať pohlédnu nahoru.
Ať mi stačí dohlédnout na obzor, který jsi mi dal,
ať se smířím se vším, co jsi mi kdy vzal. |
|
Back to top |
|
|
Lenore ___________________
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 30410
|
Posted: Sun 21.10.2007 11:32 Post subject: |
|
|
To já jsem klidně byla trapná s plyšákama Ale teď učím kocoura Už z něj bude takový kočičí génius...
Je pravda, že člověk se hrozně moc naučí při vysvětlování nějakého problému, protože si uvědomí různé souvislosti, co by ho třeba jinak nenapadly.
Podtrhávání je koukám taky oblíbený, ale mně to nikdy nefungovalo. Asi prostě nejsem dostatečně pečlivá.
Já už si "podtrhávám" při čtení, respektive čtu jenom to, co mi připadá důležitý, omáčku přeskakuju
Vypisovat si text mi dřív hodně pomáhalo, ale jelikož jsem bordelář a kromě toho hrozně škrábu a vůbec jsem dost neorganizovaná, tak jsem i u psaní přešla na "virtuální" systém a zapisuju si do imaginárního texťáku v hlavě (hlavně pak nezapomenout uložit ).
Teď už jsem degen a nic si nepamatuju, ale na gymplu jsem to fakt pak dokázala přečíst, jako bych to měla před sebou napsaný. Naučila jsem se takhle celý systém hmyzu v češtině a latině (ani nevím proč).
A taky se snažím jeden problém vždycky učit z více zdrojů, je to mnohem lepší a zase to zvyšuje zapamatování, protože člověk získá víc pohledů a lepší kontext.
Edit - aby to nevypadalo jako že jsem nějaký šprt.. tohle všechno dělám pouze v ideálním případě, že se k učení vůbec dostanu. Většinou na to ani nedojde
Claris - TVŠ nebo ŠVT nebo jak se to jmenovalo byly takový naučný pořady, pouštělo se to na hodinách... většinou tam byly nějaký postavičky jako stonožka Božka a podobně _________________ queerer than we can suppose |
|
Back to top |
|
|
Shrew _______________
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 21743
|
Posted: Sun 21.10.2007 12:25 Post subject: |
|
|
když se učím na ústní zkoušku, dělám si výpisky z knih, tak si to uspořádám v hlavě. dvakrát přečtu, opakuju a opakuju, dělám si mnemotechnické pomůcky, např. Kotzawerk, který prodával obrazy ze skleněných zbytků, si představím, jak jede Kotzowrek Mikeš vybírat popelnice se skleněným bordýlkem
jazyky se ale mnemotechnicky neučím.
slovíčka se učím jakoby formou básničky.. prostě se snažím zapamatovat si cizí výraz + český překlad a říkat si ty vě slova tak, aby se mi k sobě natolik srostla, že by mi ani nenapadlo dát tam slovíčko jíné, protože by to prostě neznělo tak jak má nedělám si mnemotechnicképomůcky zjiných věcí, ale představuji si tu konkrétní věc, kterou to slovo znamená, a tak si v hlavě k tomu to slovíčko dá se říct "přišívám" aby se stalo nerozlučným významu.
Pak se ze slova , jeho čtení a jeho významu stane tak nerozlučná trojice jako ze jména karel hynek mácha. taky by vás ani ve snu nenapadlo nahradit hynka třeba jiřím _________________ Lidé si brání ve štěstí, protože stále vidí minulost lepší, než byla, přítomnost horší, než je, a budoucnost jinou, než bude. |
|
Back to top |
|
|
Shrew _______________
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 21743
|
Posted: Sun 21.10.2007 12:27 Post subject: |
|
|
Lenore wrote: |
A taky se snažím jeden problém vždycky učit z více zdrojů, je to mnohem lepší a zase to zvyšuje zapamatování, protože člověk získá víc pohledů a lepší kontext.
|
přesně, tak tohle jsem v posledních letech zjitila taky. jakoby si mozek řekl hele, to už jsem slyšel, hele, tak tady to píšou potřetí, ale v tom prvním článku měli toho víc, hmm...
a už to nezapomenu_________________ Lidé si brání ve štěstí, protože stále vidí minulost lepší, než byla, přítomnost horší, než je, a budoucnost jinou, než bude. |
|
Back to top |
|
|
Lenore ___________________
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 30410
|
|
Back to top |
|
|
LADY SNOWBLOOD kytky 1, meta: 200
Joined: 25 Aug 2007 Posts: 193
|
Posted: Sun 21.10.2007 13:14 Post subject: |
|
|
Já si to prostě přečtu. Pokud se soustředím, tak si toho hodně pamatuju. Tímhle stylem se ale dá učit jenom pár hodin denně, pozornost se celý den neudrží. _________________ "Jestliže se rozhodnete být hloupí, měli byste alespoň mít svobodu rozhodnutí, jaký druh hlouposti chcete. Dávám vám úplnou svobodu." OSHO |
|
Back to top |
|
|
Claris Každý den odvahu!
Joined: 05 Jan 2007 Posts: 29006 Location: v nadoblačnu
|
Posted: Sun 21.10.2007 13:17 Post subject: |
|
|
jo, ještě jsem zapomněla, že já při učení musím poslouchat dost hlasitou hudbu, dám si sluchátka a naučím se toho strašně moc. naopak ticho nebo štěbetání lidí kolem mě rozptyluje. často mám hlavu plnou blbostí, tak ta hudba to aspoň během učení trochu utlumí a já se můžu soustředit,na co potřebuju. bohužel, nefunguje to úplně vždycky. _________________ Pane, ať jsi stéblo trávy nebo obyčejný list,
prosím dej, ať aspoň trochu umím ve tvých vzkazech číst.
Prosím dej, ať řeči stromů aspoň trochu rozumím,
ať vědí, že se učím a že nic neumím.
Dej, ať zlomím svoji pýchu, dej mi hledat pokoru,
když se trápím zbytečnostmi, ať pohlédnu nahoru.
Ať mi stačí dohlédnout na obzor, který jsi mi dal,
ať se smířím se vším, co jsi mi kdy vzal. |
|
Back to top |
|
|
Lenore ___________________
Joined: 02 Jan 2007 Posts: 30410
|
Posted: Sun 21.10.2007 13:19 Post subject: |
|
|
Snowblood - a pamatuješ si to dlouhodobě? Jestli jo, tak fakt závidím. Já musím dělat psí kusy, aby mi něco v hlavě zůstalo _________________ queerer than we can suppose |
|
Back to top |
|
|
Claris Každý den odvahu!
Joined: 05 Jan 2007 Posts: 29006 Location: v nadoblačnu
|
Posted: Sun 21.10.2007 13:22 Post subject: |
|
|
já si tímhle způsobem, jako Lady, učím do školy na normální písemky a zkoušení, ale k matuře by to asi nešlo. rychle se to vykouří z hlavy _________________ Pane, ať jsi stéblo trávy nebo obyčejný list,
prosím dej, ať aspoň trochu umím ve tvých vzkazech číst.
Prosím dej, ať řeči stromů aspoň trochu rozumím,
ať vědí, že se učím a že nic neumím.
Dej, ať zlomím svoji pýchu, dej mi hledat pokoru,
když se trápím zbytečnostmi, ať pohlédnu nahoru.
Ať mi stačí dohlédnout na obzor, který jsi mi dal,
ať se smířím se vším, co jsi mi kdy vzal. |
|
Back to top |
|
|
|
|
sfera.pravy.net Forum Index
-> Škola |
All times are GMT + 1 Hour Goto page 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 Next
|
Page 1 of 13
|
|
You can post new topics in this forum You can reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|